מטפלת סיעודית זמנית

תוכן עניינים

מעוניינים לקבל סיוע של מטפלת סיעודית זמנית? בעמוד זה תוכלו למצוא את כל המידע החשוב על הנושא: מידע אודות התפקיד וההכשרה הנדרשת למטפלות אלו, מצבים בהם נזדקק לשירות, מי זכאי לו ואיך בוחרים את המטפל או המטפלת בצורה נכונה.

כל המידע החשוב על מטפלת סיעודית זמנית

מטפלת סיעודית זמנית מספקת למטופל שירותי ליווי ותמיכה בביתו, או בבית החולים או בדיוק מוגן – עד שהוא זכאי לקבל טיפול סיעודי קבוע, או עד לסיום תקופת השיקום וההחלמה שלו, או עד לסיום פרק הזמן הקבוע בחוק. השירות נחשב זמני, כי זכאות לקבלת מטפל סיעודי זמני היא פשוטה וקצרה יותר מתהליך קבלת זכאות למטפל סיעודי קבוע, אך הוא חיוני לא פחות – גם אם הוא ניתן לפרק זמן קצוב בלבד.

מטפלת סיעודית זמנית

תפקיד והכשרה של מטפלת סיעודית זמנית

מטפלת או מטפל סיעודי – בין אם הם מטפלים סיעודיים זמניים או קבועים – צריכים לעבור הכשרה וקורסים כפי שנדרש על ידי חברת הסיעוד המעסיקה אותם. עליהם להבין את השליחות והחשיבות בעבודתם, לצד היכולת להפגין סבלנות, הקשבה, אמפתיה וסיוע ככל שהמטופל צריך.

מטפלת סיעודית זמנית יכולה להיות עובדת זרה, אם כי בדרך כלל – בגלל היותם זמניים, מטפלים אלה יהיו ישראלים. מטפל סיעודי זמני יכול לשהות עם המטופל 24/7 לפי הצורך, או רק חלק מהיממה. הוא עוזר למטופל בכל תפקודי היומיום הנדרשים, כמו אכילה, רחצה, לבוש, ניקיון, ניידות, השגחה כללית ועוד.

בנוסף, לפי הצורך, מטפלים סיעודיים זמניים יכולים לעזור גם בניהול משק הבית, בהתאם לצרכי המטופל, כמו קניות, ניקיון, סידור הבית, כביסות, בישול ועוד. ולא פחות חשוב – הם עוזרים למטופל בנטילת התרופות שלו לפי מרשם, לפי לו"ז ולפי הסדר.

מתי נצטרך מטפל סיעודי זמני?

מטפלים סיעודיים זמניים נדרשים בשני מקרים עיקריים:

  1. המטופל נחשב סיעודי לתקופה קצובה, כי הוא אחרי ניתוח, או מחלים מפציעה ולכן ההנחה היא שהוא לא יצטרך טיפול סיעודי קבוע.
  2. המטופל ממתין לאישור קבלת זכאות לטיפול סיעודי קבוע ולכן הוא בינתיים מקבל מטפל סיעודי זמני עד לסיום תהליך הגשת ואישור הבקשה לקבלת מטפל סיעודי קבוע.

זכאות לטיפול סיעודי זמני

לקבלת טיפול סיעודי קבוע, מטופלים נדרשים לעבור מבחן הערכת תלות (ADL), אך לא במקרה של אישור לקבלת מטפלת סיעודית זמנית. לעיתים קיימת הערכה רפואית שהמטופל צפוי להשתפר תוך 60 יום, כלומר הוא יזדקק לטיפול סיעודי לאורך של עד 60 יום.

במקרה כזה הוא יהיה זכאי לקבל טיפול סיעודי זמני כנגד הגשת תביעה לסיעוד הכוללת את המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, אם הוא עומד גם בתנאים הבאים:

  • עומד בכל התנאים הרגילים לקבלת גמלת סיעוד – תושב ישראל, בגיל פרישה ומעלה, מתגורר בבית או בקהילה, מבחן הכנסות ועוד.
  • מעולם לא אושרה לו בעבר גמלת סיעוד.
  • אין לו לקות נפשית, שכלית וקוגניטיבית.
  • המטופל תלוי בסיוע חיצוני לפי רמה 1 בגמלת סיעוד רגילה.
  • הרופא המטפל מאשר כי מדובר על סיוע זמני של עד חודשיים.

אם המטופל נמצא במסגרת טיפולים כמו בית חולים, הוא יכול להיעזר בעובדת הסוציאלית של המוסד כדי להגיש את הבקשה. ניתן לעשות זאת עוד בתקופת האשפוז בכפוף לקבלת סיכומים רלוונטיים מהצוות הרפואי.

איך לבחור מטפלים סיעודיים זמניים?

מטפלת או מטפל סיעודי זמני יהיה בדרך כלל ישראלי ולא עובד זר. עם זאת, חשוב לשים לב למספר פרמטרים לבחירת מטפל/ת סיעודי/ת זמני/ת, שיהפכו אותה לגורם השפעה יעיל וחיובי על חי המטופל:

  • נכונות ואנרגיה לביצוע התפקיד
  • כימיה אישית עם המטופל, יכולת הקשבה ואכפתיות
  • יכולת התמודדות עם מצבים סיעודיים דומים
  • הבנה בסיסית במצבו הרפואי של המטופל
  • רצון לסייע מתוך רגישות וכבוד למטופל.

אנחנו יודעים היטב כי בחירת מטפל סיעודי זמני היא לא פשוטה – ברמה המעשית וברמה הרגשית.

לכן אנחנו מציעים את היכולת והניסיון המקצועי שלנו לסייע לכם בתהליך ובבחירת המטפל או המטפלת המתאימים ביותר ליקיריכם. צרו קשר למידע נוסף.